Osteopathic treatment of women with primary dysmenorrhoea. A randomized controlled trial

Item

Title
Osteopathic treatment of women with primary dysmenorrhoea. A randomized controlled trial
Title
Osteopathische Behandlung von Frauen mit primärer Dysmenorrhoe. Eine randomisierte kontrollierte Studie
Author(s)
Pinter-Haas A. Schach-Hirte J. Wirthwein P.
Abstract
Background:
Primary dysmenorrhoea is the most common gynaecological problem. By definition, the pain starts shortly after menarche or a few years later. It occurs regularly shortly before or with the onset of the bleeding and increases in intensity in the course of the next one or two days.

Objective:
The study examines the question of whether osteopathic treatment can have an influence on the intensity and duration of pain in women with primary dysmenorrhoea.

Study design:
The study is a randomised, controlled, clinical study with a classical “waiting – list design”. The study compares a treated (intervention group) with an untreated group (control group).

Setting:
The study was carried out by three osteopaths (all IFAO-graduates). Each osteopath treated their own patients in their respective practices which are situated in different regions of Germany. The patients were recruited through leaflets, advertisements in newspapers and by word - of - mouth.

Patients:
Sixty women took part in the study, all of whom had previously been diagnosed as having primary dysmenorrhoea by their doctors. By a process of external randomisation the women were divided into two groups: 29 women in the treatment group and 31 women in the control group. In the course of the study seven patients abandoned the treatment.

Intervention:
The patients in the treatment group were treated over a period of four monthly cycles. During that time they received treatment approximately every fortnight. At the start of each treatment the patients were individually assessed and then treated accordingly (Black-box design). The control group received no treatment during the four monthly cycles.

Main outcome measures:
The primary outcome measure was the change in dysmenorrhoeal pain in its intensity, measured on the Numeric Rating-Scale (NRS), as well as the duration of pain immediately before and during menstruation. Here, only those days of pain above a threshold value of 5 measured on the NRS were drawn upon for analysis. Among the secondary outcome measures examined were the quality of life (measured on the SF- 36) and the intake of medicine.

Results:
In the treatment group the intensity of pain decreased on the NRS by an average of 4.6 to 1.9 which corresponds to an amelioration of 59% (p<0.0005, 95% CI=1.9 to 3,5). In the control group a small improvement of 2% was observed in the same period of time. In the direct comparison of the two groups a clear statistical significance (p<0.0005, 95% CI= -3.6 to -1,7) in favour of the osteopathic group could be demonstrated. In addition, the number of days of pain (with NRS > 5) was reduced considerably by an average of 2.2 to 0.2 (an improvement of 86%, p<0.0005, 95% CI = 1.3 to 2.6) in contrast to the control group (an improvement of 17%, p=0.216, 95% CI = -0.2 to 1.0). The secondary outcome measures such as the quality of life and the intake of medicine could also be shown to have improved considerably.

Conclusion:
The treatment of the patients over a period of four monthly cycles and 5-6 osteopathic treatments could be shown to have had a statistically significant and clinically relevant influence on the pain symptoms of the patients with primary dysmenorrhoea. It is to be hoped that follow-up studies on these symptoms will be carried out and furthermore, that the potential for long term improvement will be studied.
Abstract
Hintergrund:
Die primäre Dysmenorrhoe stellt das häufigste gynäkologische Problem dar. Per Definitionem beginnen die Schmerzen erstmalig kurz nach der Menarche oder wenige Jahre später. Sie treten dann regelmäßig kurz vor oder mit Einsetzen der Blutung auf und steigern ihre Intensität innerhalb der nächsten ein bis zwei Tage.

Studienziel:
Untersuchung zur Fragestellung, ob osteopathische Behandlungen einen Einfluss auf die Intensität und Dauer der Schmerzen bei Frauen mit primärer Dysmenorrhoe nehmen können.

Studiendesign:
Randomisierte kontrollierte Studie im klassischen „Waiting list design“. Die Studie vergleicht zwischen behandelt (Interventionsgruppe) und unbehandelt (Kontrollgruppe).

Setting:
Die Studie wurde von drei am Institut für angewandte Osteopathie (IFAO) ausgebildeten Osteopathinnnen in ihren Praxen an unterschiedlichen Orten durchgeführt. Die Patientinnen wurden über Informationsblätter, Inserate oder durch Mund zu Mund Propaganda rekrutiert.

Patienten:
An der Studie nahmen 60 Frauen teil (Alter im Mittel 33 Jahre), bei denen die ärztliche Diagnose „primäre Dysmenorrhoe“ diagnostiziert wurde. Mittels externer Randomisierung wurden 29 Frauen der Interventionsgruppe und 31 Frauen der Kontrollgruppe zugewiesen. Im Verlauf der Studie schieden 7 Frauen aus.

Intervention:
Die Patientinnen der Behandlungsgruppe wurden über 4 Monatszyklen betreut. In dieser Zeit wurden sie 5 – 6-mal alle 7 - 14 Tage behandelt. Es wurden individuell die am Behandlungstag gefundenen Dysfunktionen nach dem Black-Box-Prinzip diagnostiziert und behandelt. Die Patientinnen der Kontrollgruppe blieben während der 4 Monatszyklen unbehandelt.

Zielparameter:
Primärer Zielparameter war die Veränderung des dysmenorrhoeischen Schmerzes in seiner Intensität, gemessen mit der numerischen Rating-Skala (NRS), sowie die Schmerzdauer unmittelbar vor und während der Menstruation, wobei hier nur die Schmerztage ab einem Wert 5 auf der NRS zur Auswertung herangezogen wurden. Als sekundäre Zielparameter wurden unter anderen die Lebensqualität (gemessen mit dem SF-36) und die Einnahme von Medikamenten abgefragt.

Ergebnisse:
In der Interventionsgruppe verringerte sich die Schmerzintensität auf der NRS im Mittel von 5.8 auf 0.9, was einer Verbesserung von 83% entspricht (p<0.0005, 95% CI=3.5 bis 6.2). In der Kontrollgruppe kam es im gleichen Zeitraum praktisch zu keiner Veränderung (0.1%). Im direkten Vergleich zwischen den zwei Gruppen ergab sich eine deutliche statistische Signifikanz (p<0.0005, 95% CI= 2.7 bis 6.1) zu Gunsten der Osteopathiegruppe. Auch die Anzahl der Schmerztage (mit NRS >5) verringerte sich in der Osteopathiegruppe deutlich im Mittel von 2.2 auf 0.2 (Verbesserung 86%, p<0.0005. 95% CI= 1.3 bis 2.6) im Gegensatz zur Kontrollgruppe (Verbesserung 17%, p=0.216, 95% CI=-0.2 bis 1.0). Auch die sekundären Parameter wie Lebensqualität und Medikamenteneinnahme wiesen in der Osteopathiegruppe deutliche Verbesserungen auf.

Schlussfolgerung:
Die Betreuung der Patientinnen über vier Monatszyklen und 5 - 6 osteopathischen Behandlungen bewirkte einen statistisch signifikanten und klinisch relevanten Einfluss auf die Schmerzsymptome der unter primärer Dysmenorrhoe leidenden Patientinnen. Es wäre wünschenswert, wenn weitere Studien zu diesem Krankheitsbild folgen würden und auch die Nachhaltigkeit der Verbesserungen untersucht würden.
Date Accepted
2007
Date Submitted
1.10.2007 00:00:00
Type
randomized_controlled_trial
Language
German
Number of pages
0
Submitted by:
102
Pub-Identifier
13202
Inst-Identifier
1231
Keywords
Dysmenorrhoea,Osteopathic Treatment.
Recommended
0
Item sets
Thesis

Pinter-Haas A. Schach-Hirte J. Wirthwein P., “Osteopathic treatment of women with primary dysmenorrhoea. A randomized controlled trial”, Osteopathic Research Web, accessed May 4, 2024, https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/2560